Tuesday, July 2, 2013

Tarbiyatul awlad dan awladut tarbiyah




Tahun ini umurku menjengah setengah kurun.


Hampir empat tahun aku dipertemukan dengan tarbiyah.


Pada umur ini, seringkali kedengaran bisik-bisik nakal teman seangkatan dalam tarbiyah dan dakwah ini,


"Akhi, enta bila?" *Bila apa? - muka innocent*


"Bila la ana nak rasa nasik minyak enta ni?" *Nasik minyak tu kalau nak makan tak perlu jemputan kot, kat kedai banyak - sambil buat muka innocent*


"Akhi, nak kad?" *Kad? Kad apa? Business card? cardboard? - sambil buat muka innocent juga*


Dan lain-lain lagi kata-kata yang membawa maksud yang sama.


Huhu.


Dan seringkali jawapan yang aku berikan pada yang bertanya adalah:


"Inshaallah akhi, jemput ya bulan 12 nanti! Tahun nya belum tahu bila :)"


Kasihan pada ikhwah yang bertanya kerana aku yakin mereka yang bertanyakan kepadaku akan perihal baitul muslim ku (woah, dah kantoi! ingatkan nak buat entry yang ala-ala criptic sikit) adalah dari akhuna murabbiyun yang menginginkan kebaikan ku dalam deen ini dan mereka yang meyakini sedalam-dalamnya langkah kedua dalam maratib amal ini.


Realitinya aku dalam proses membina diri, menyediakan bekal-bekal yang diperlukan untuk melangkahkan kaki ke dalam pintu pernikahan yang barokah. Itu dari sudut persediaan diri secara fardhi nya.


Cumanya aku gusar, adakah aku sudah meletakkan diri dalam keadaan full throttle untuk tarbiyah dan dakwah? 100% untuk mentarbiyah adik-adik halaqah ku? 


Aku teringat kisah seorang akh yang disampaikan oleh pakcik SM dalam sebuah program. Ada seorang akh yang dikurniakan zuriat setelah pernikahan pada usia yang agak lewat tapi atas barokah dan makbulnya doa-doa dari anak halaqah binaannya, alhamdulillah zuriat itu tiba juga akhirnya. 


Itulah yang dimaksudkan dengan awladut tarbiyah. Anak-anak tarbiyah. Yang lahir dari rahim seorang murobbi yang meyakini dengan keyakinan seteguh gunung bahawa antara amal yang muntij setelah meninggalnya seseorang itu adalah anak yang soleh yang mendoakannya!


Tapi aku gusar. Sangat sangat gusar. 


Adakah aku terlalu tergesa-gesa memikirkan tentang tarbiyatul awlad (takde anak sendiri lagi tapi dalam entry ni fokusnya adalah baitul muslim itu sendiri) atau adakah aku benar-benar fokus untuk membina awladut tarbiyah hingga adik-adik halaqahku agar muntij dan benar-benar merasai besarnya misi hidup sebagai seorang da'i yang perlu bergerak menyelamatkan umat serta keluar dari keselesaan mereka?


Jadi fokusnya disini adalah awladut tarbiyah dan tarbiyatul awlad.


Tarbiyatul awlad perlu dicari bekal-bekalnya sebelum berbaitul muslim lagi dan awladut tarbiyah harus dibina secara terus menerus. 


Kedua-dua hasilnya aku letakkan pada Allah inshaallah.

No comments: